Rechizitoriu DNA: Marin Anton a aprobat o realocare de fonduri ca o firmă a sa să fie plătită pentru lucrări fictive,

Rechizitoriul DNA prin care liberalul giurgiuvean Marin Anton a fost trimis în judecată de procurorii anticorupţie sub acuzaţia de luare de mită, relevă că acesta a aprobat în 2009 o realocare de fonduri către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), bani din care o firmă la care era asociat a fost plătită pentru lucrări fictive de organizare de şantier în cadrul proiectului de modernizare a DN 79 Arad-Oradea.

Banii reprezentau, potrivit procurorilor, o parte din mita primită de Marin Anton de la o companie, pentru ca, în calitate de secretar de stat în Ministerul Transporturilor, să urgenteze alocarea fondurilor necesare continuării proiectului de modernizare a Aeroportului Internaţional Henri Coandă. Mecanismul prin care trebuia dată mita a fost stabilit în iunie 2009, în cadrul unei întâlniri între reprezentantul companiei respective, Marin Anton şi Adrian Ionescu, la data faptei director general adjunct al Direcţiei de Coordonare şi Monitorizare Autostrăzi din cadrul CNADNR.

„(…) le-a comunicat inculpaţilor Ionescu Adrian Mihai şi Anton Marin că se supune condiţiilor impuse (…), respectiv plata unei sume de bani reprezentând 3,5% din valoarea cu care urma sa se suplimenteze contractul (…) pentru Dezvoltarea şi Modernizarea Aeroportului Internaţional Bucureşti – Otopeni, aceştia doi asigurându-l totodată ca îi vor rezolva problema (efectuarea demersurilor necesare pentru emiterea unei hotărâri de guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici reactualizaţi pentru obiectivul Dezvoltarea şi Modernizarea Aeroportului Internaţional Bucureşti – Otopeni). Întrucât (…) le-a comunicat celor doi ca grupul (…) nu are nicio posibilitate sa retragă sume mari de bani în numerar şi într-un timp foarte scurt, inculpatul Ionescu Adrian Mihai a propus ca (…), care avea mai multe lucrări în derulare finanţate de la bugetul de stat prin Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, să încheie un contract cu o societate care îi va fi indicată, către care să efectueze plăţile (procentul de 3,5%)”, se arată în rechizitoriu.

Procurorii mai susţin că, în baza acestei înţelegeri, reprezentantul companiei a ales un contract ce avea ca obiect execuţia de lucrări de infrastructură rutieră pe care îl avea în derulare la obiectivul DN 79 Arad – Oradea, lucrările aflându-se la acel moment în stadiul de organizare de şantier. După câteva zile, pe 19 iunie 2009 a fost semnat, cu o societate la care Marin Anton era asociat, un contract de subantrepriză având ca obiect „execuţia organizării de şantier, lucrărilor de artă, construire şanţuri necesare realizării obiectivului de investiţii DN79 Arad – Oradea, km 41-60, în valoare totală de 36.000.000 lei cu TVA”.

„Prin acest contract au fost stabilite atât lucrări (organizarea de şantier) care urmau sa fie ‘realizate de subantreprenor doar scriptic’ (fictiv) în anul 2009, cât şi alte lucrări pe care subantreprenorul urma sa le execute efectiv în perioada următoare, respectiv 2010-2012 (aceste din urma lucrări fiind efectiv realizate în perioada 2010-2012)”, se precizează în rechizitoriu.

Prima plată către subcontractor, în cuantum de peste 5 milioane de lei, a fost efectuată de compania titulară a lucrării în luna iulie, din banii primiţi de la CNADNR.

„Aceasta sumă de bani (25.169.516,93 lei) a fost transferata anterior, la data de 03.07.2009, de la bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii către CNADNR pentru finanţarea investiţiilor în cadrul Proiectului privind reabilitarea drumurilor, etapa a VI-a. Întrucât CNADNR nu dispunea de fonduri suficiente pentru a-şi onora obligaţiile de plată faţă de (…), Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a realocat fonduri (incluzând suma de 25.169.516,93 lei) către compania subordonata, repartizarea creditelor bugetare fiind aprobata de inculpatul Anton Marin, în calitate de ordonator principal de credite (delegat). (…) Cu alte cuvinte, suma de bani care urma a fi transferată (…) cu titlu de comision (3,5%) a fost (re)alocată din bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, inculpatul Anton Marin aprobând în acest scop repartizarea de credite bugetare”, arată DNA.

În rechizitoriu se mai menţionează că următoarele plăţi către subcontractor, în cuantum total de 17.759.798 de lei, au fost efectuate în decurs de câteva luni, pe măsură ce actele administrative referitoare la deblocarea proiectului de modernizare a Aeroportului Internaţional Henri Coandă erau emise.
Procurorii arată, pe de altă parte, că suma totală de 22.760.654 lei a fost achitată pentru lucrările de amenajare de şantier pe care subantreprenorul nu le-a executat în realitate în perioada octombrie-noiembrie 2009.
„Antreprenorul general (…) a efectuat plăţile către subantreprenorul (…) doar în baza unor facturi neînsoţite de situaţii de lucrări şi fără ca situaţia finală din data de 30.11.2009 (singura întocmită) sa fi fost acceptata de către consultantul (…), contrar clauzelor contractuale. Facturile emise au fost însoţite de devize şi situaţii de lucrări care nu conţin şi alte documente aferente lucrărilor, respectiv măsurători aprobate de dirigintele de şantier al antreprenorului general (…) şi/sau al consultantului (…), iar comisia de recepţie (formată din reprezentanţii consultantului, beneficiarului, antreprenorului şi subantreprenorului), nu a aprobat aceste documente justificative, aşa cum prevăd clauzele contractuale„, se precizează în rechizitoriu.

În urma verificărilor s-a mai constatat că firma care luase în subantrepriză lucrările respective avea în anul 2009 doar şapte angajaţi, număr insuficient pentru putea realiza organizarea de şantier. În schimb, antreprenorul general avea capacitatea tehnică şi logistică pentru realizarea lucrărilor, fără a apela la subcontractarea lor.
Marin Anton, la data faptelor secretar de stat şi vicepreşedinte al Consiliului Tehnico – Economic din Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, a fost trimis în judecată de procurorii anticorupţie pentru luare de mită, alături de Mihai Adrian Ionescu, la data faptei director general adjunct al Direcţiei de Coordonare şi Monitorizare Autostrăzi din cadrul CNADNR şi fost consilier al ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, acuzat de complicitate la luare de mită.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *