Gazoductul strategic BRUA, plătit de cetățenii români și de europeni, se îndreaptă spre eșec din cauza împotmolirii proiectului gazelor din Marea Neagră

Gazoductul BRUA, care ar fi urmat să ducă gazele naturale pe traseul Bulgaria – România – Ungaria – Austria, a înregistrat în această săptămână un eșec comercial major, iar voci din piața energetică indică o împotmolire a proiectului strategic pentru Comisia Europeană.

Eșecul comercial a venit în urma licitației de rezervare a capacității pentru determinarea rentabilității economice a proiectului prelungirii BRUA din Ungaria până în Austria. Profit.ro a scris că licitația a fost finalizată luna aceasta cu zero rezervări. Motivele – scăderea generalizată de pe piețe energetice, situația incertă a proiectului de producție a gazelor naturale în Marea Neagră, dar și concurența gazoductului ruso-turc Turk Stream.

În paralel cu eșecul licitației, un oficial din Autoritatea de Reglementare în Energie (ANRE) a avertizat că, dacă proiectul de extragere a gazelor naturale din Marea Neagră rămâne blocat, costurile de 480 de milioane de euro pentru construirea conductei BRUA vor începe să fie plătite de consumatorii români.

“Sperăm ca acest an BRUA să fie finalizată, dar dacă nu am rezolvat cu extracția gazelor din Marea Neagră, mă gândesc ce vom transporta prin această conductă. Mai ales să se dezvoltă, la sud de noi o altă conductă, din Turcia-Bulgaria spre Slovenia, Slovacia, Italia. Sper să avem gaze în conductă, sper să fie companii interedsate să transporte gaze, și să fie bani și din utilizarea acestei conducte. Transgaz va trebui să recupereze prin tarifele de transport aceste investiții, de anul viitor, sperăm să nu fie doar povara consumatorului român”, a declarat Maria Mânicuță, director în ANRE, la o coferință, potrivit Economica.net.

Chiar dacă Transgaz, compania care a făcut investiția în BRUA, a respins declarațiile oficialului ANRE, semnele de întrebare legate de viabilitatea conductei s-au înmulțit.

O analiză Reuters arată că, fără deblocarea proiectului de extragere a gazelor din Marea Neagră, gazoductul BRUA nu va avea ce să transporte.

”Mai mulți producători au cheltuit ani și miliarde de dolari pregătindu-se pentru a extrage gazul din Marea Neagră a României, dar au fost asaltați de plafoanele de preț, taxele și restricțiile la export impuse de fostul guvern de stânga. Actualul guvern minoritar a modificat unele dintre reglementări, însă potențialii investitori încă așteaptă modificări fiscale pentru proiectele off-shore”, arată Reuters.

Cu toate acestea, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a declarat în repetate rânduri că nu va schimba legislația offshore decât printr-un proiect de lege care să fie unanim acceptat de Parlament. El a respins posibilitatea de a iniția o ordonanță de urgență și a adăugat că actualul Parlament ar respinge un proiect legislativ, așa că eventualele modificări pentru deblocarea proiectului vor fi discutate de viitorul legislativ.

Alegerile parlamentare sunt programate la finalul acestui an, dar pandemia de Covid-19 ar putea afecta planurile de desfășurare a scrutinului electoral.

Segmentul din România al BRUA are un cost total de 479 de milioane de euro, dintre care 180 de milioane de euro au venit de la Comisia Europeană, printr-un grant nerambursabil.

Proiectul extragerii gazelor naturale din Marea Neagră a demarat în 2012, când consorțiul OMV Petrom – ExxonMobil a anunțat descoperirea unui zăcământ semnificativ. Opt ani mai târziu, proiectul de extragere a gazelor e încă blocat, iar ExxonMobil a demarat procedurile de ieșire din proiect.

Foto: Traseul din România al gazoductului BRUA / Transgaz

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *