Ce este AdBlue?
Oprind în stațiile de alimentare cu carburant, am observat bidoane de diverse capacități (10, 20 litri, etc.) pe care era lipită eticheta unui produs, despre care ne întrebam ce este și la ce folosește: AdBlue.
Odată cu creșterea exponențială a numărului de autovehicule, au apărut tot mai mult problemele de poluare. În timpul funcționării, un motor produce prin arderea carburantului o serie de substanțe recunoscute ca poluante. Acestea sunt: monoxidul de carbon (CO), hidrocarburile (HC), monoxidul de azot (NOx), alți compuși poluanți, dar în procent mic (de ex. plumb, alte metale grele).
Europa a reacționat foarte prompt în fața acestui pericol de poluare, în special odată cu semnalarea fenomenului de încălzire globală, de aceea au fost impuse constructorilor de automobile o serie de norme de poluare în care se limitează cantitățile maxime a noxelor emise de motoare. Astfel, în 1992 a fost introdusă, pentru autovehiculele nou fabricate, norma de poluare EURO 1, în 1996 – EURO 2, în 2000 – EURO 3, în 2005 – EURO 4, în 2009 – EURO 5 și în 2014 – EURO 6. Prin aceste norme obligatorii, treptat, s-a reușit o scădere drastică a noxelor automobilelor, ca de exemplu:
– monoxidul de carbon (CO) de la 2,72 g/km – EURO 1 la 0,5 g/km – EURO 6;
– hidrocarburi (HC) de la 0,97 g/km – EURO 1 la 0,17 g/km – EURO 6.
Reducerea noxelor a fost posibilă prin proiectarea și realizarea an de an a unor motoare cât mai performante, echipate cu subansamble de tratare și neutralizare a gazelor de ardere. Astfel s-a trecut de la carburatorul clasic la injecția de benzină, de la injecția indirectă la injecția directă, de la injecția monopunct la injecția multipunct. Un rol foarte mare la avut electronica, odată cu introducerea calculatorului pentru analiza și comanda sistemelor de alimentare și aprindere din motor.
Motoarele au fost echipate, în timp:
– cu catalizator de oxidare (DOC) – care acționează pentru reducerea monoxidului de carbon (CO) și a hidrocarburilor;
– sonda lambda utilizată de calculatorul de injecție pentru a controla cantitatea de combustibil injectată;
– sistemul de recirculare a gazelor de evacuare (EGR) pentru a reduce cantitatea de monoxid de azot (NOx);
– filtrul de particule (DPF) pentru reținerea și neutralizarea particulelor nearse de combustibil.
Revenind la AdBlue, vă putem spune că este o soluție apoasă compusă din 32,5% uree și 67,5% apă demineralizată. Aceasta, la motoarele diesel, prin tehnologia de reducere catalitică selectivă (SCR), scade procentul de monoxid de azot (NOx) de la 0,5 g/km (EURO 3) la 0,08 g/km (EURO 6). AdBlue este introdus printr-un injector în sistemul de evacuare, între galeria de evacuare a motorului și catalizator, realizând transformarea unui procent de până la 85% din gazele toxice de monoxid de azot, în azot inofensiv și apă sub formă de vapori, în urma unor reacții chimice.
AdBlue este neinflamabil, neexploziv și inofensiv pentru mediul înconjurător. Nu atacă pielea sau hainele putând fi îndepărtat prin clătire cu apă. Nu se introduce în motor sau în rezervorul de carburant, fiind stocat într-un rezervor separat de mici dimensiuni. Are punctul de cristalizare la – 11 grade celsius.
Cantitatea de AdBlue este dozată printr-un pulverizator comandat de calculatorul motorului, în funcție de cilindree, turație, sarcină, condiții atmosferice, stilul de condus, etc. Cantitatea utilizată variază, de exemplu, de la 1 litru la 100 de km rulați pentru autocamioanele de marfă, la 1 litru de AdBlue la 1000 de km, la autoturisme. Prețul variază funcție de cantitatea achiziționată, fiind între 5 lei si 8 lei pentru un litru.
Nu trebuie să neglijați alimentarea rezervorului cu AdBlue la drum deoarece lipsa lui poate duce la un regim de avarie (turație și putere minimă), până la refuzul pornirii motorului. Unele autovehicule în cazul lipsei AdBlue în rezervor, la reumplere necesită resetarea memoriei calculatorului la reprezentanța constructorului autovehiculului.
În concluzie, cine își va procura un autoturism nou va trebui să nu rămână cu rezervorul de AdBlue … gol!
Rezervoare separate pentru motorina si AdBlue.
Bidon de 10 litri cu AdBlue.
Instalatia de neutralizare a oxizilor de azot (NOx) cu ajutorul AdBlue.