Programul Rabla se reia din 4 februarie. Câte maşini pot casa proprietarii pentru a cumpăra una nouă
Ministrul a precizat că până la finalul lunii ianuarie va fi terminată analiza pe dosarele depuse anul trecut în vederea accesării de vouchere prin cele două programe. În total, au fost aprobate la finanţare aproximativ 80.000 de autoturisme cumpărate prin cele două programe, „o creştere semnificativă faţă de anii anteriori”, potrivit ministrului.
„Este, după mulţi ani, primul an când programul se lansează la începutul anului. (…) de asemenea, este prima dată când planificăm implementarea celor două programe pe trei ani”, a precizat ministrul Mediului.
Prin aceste măsuri, ministrul susţine că este asigurată „predictibilitate şi implementarea unor politici publice” astfel încât România să atingă obiectivul pe care România şi l-a asumat în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă: să scoată din trafic 250.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani, până în 2026.
„Vom asigura, în 2022, cel mai mare buget pe care l-a avut vreodată Rabla Clasic şi Rabla Plus şi acest buget va fi de peste 1,2 miliarde de lei”, a adăugat ministrul.
Barna a menţionat că programul a fost etapizat pe apeluri lunare de depuneri de cereri, pentru ca toţi beneficiarii să primească răspuns în cel mult o lună de la depunerea dosarelor. Una dintre modificări constă în faptul că pentru o maşină cumpărată pot fi predate spre casare două autoturisme mai vechi de 15 ani.
Bonusul de casare ar putea ajunge la 16.500 de lei
Bonusul de casare a fost crescut anul acesta şi poate ajunge la 16.500 de lei dacă beneficiarul predă la casare două autoturisme, ambele mai vechi de 15 ani. În acest caz, el va primi o primă de 1500 de lei pentru emisii scăzute şi 3000 de pentru achiziţionarea unei maşini hibrid.
Pentru anul următor bugetul va fi majorat cu 10% faţă de anul în curs iar în 2024 bugetul va cunoaşte o nouă majorare de zece procente, anul 2024 fiind primul în care programul Rabla Plus va beneficia de un buget de peste un miliard de lei. Bugetul pentru Rabla Clasic va fi redus treptat, fără a se ajunge însă la o scădere sub bugetul din anul 2021, a adăugat ministrul.
Proprietarii de rable vor primi bonus de la stat ca să le caseze, fără obligaţia să-şi ia maşini noi
În paralel cu Rabla şi Rabla Plus şi în colaborare cu autorităţile locale, ministrul Mediului spune că va lansa un nou program care va scoate din trafic maşinile vechi. Autorităţile centrale au propus asociaţiilor care reprezintă municipiile, comunele şi consiliile judeţene o colaborare care să vizeze acordarea de bonusuri celor care renunţă la autovehiculele vechi şi poluante, fără ca aceştia să fie obligaţi să cumpere un alt autoturism, aşa cum se întâmplă în cazul programului Rabla.
„Programul de casare a autovehiculelor uzate” prevede deocamdată o sumă recomandată de 3.000 de lei pentru fiecare rablă, iar Administraţia Fondului Pentru Mediu(AFM) va colabora cu autorităţile locale pentru ca banii să ajungă la proprietari. Concret, 1.500 de lei vor fi asiguraţi din start de AFM, în timp ce primăriile vor da restul sumei, care poate fi diferită în funcţie de oraş.
Program Rabla pentru instituţii publice: finanţate de 80% pentru achiziţia de maşini electrice sau hibrid
Barna a anunţat, de asemenea, lansarea unui program multianual adresat instituţiilor publice, cu un buget de 600 de milioane de lei, prin care acestea vor putea achiziţiona autoturisme electrice sau hibrid plug-in cu un sprijin de 80% din partea Ministerului Mediului.
Prin acest program, vor putea fi cumpărate „doar maşini electrice sau hibrid plug-in, încât instituţiile publice să devină treptat un exemplu în ceea ce priveşte mobilitatea verde”, a declarat ministrul.
Ministrul a spus că va vorbi cu asociaţiile de oraşe, comune şi consilii judeţene pentru a găsi modalităţi de colaborare între acestea şi Fondul de Mediu, pentru a-i încuraja pe proprietarii de maşini vechi să renunţe la ele. Barna a spus că s-a inspirat din modelul implementat anul trecut în Sfântu Gheorghe, unde proprietarii de „rable” au primit acest bonus de 3.000 de lei pentru a le lua de pe spaţiul public şi de a le casa.