Un nou mijloc de transport în comun apare în Paris. În România nimeni nu s-a gândit la această posibilitate
Locuitorii din Paris vor avea la dispoziție, începând din 2025, un nou mijloc de transport în comun. Sistemul va lega unele dintre suburbiile Parisului, iar proiectul a primit undă verde pentru a începe construcția. În prezent a trecut de faza studiilor de fezabilitate, iar în trei ani ar trebui să fie gata. Despre ce miloc de transport este vorba, ce distanță va acoperi și de ce a fost amânat de mai multe ori până acum.
Un nou mijloc de transport apare în Paris
Locuitorii din cartierele din sud-estul Parisului vor avea, începând din anul 2025, un nou sistem de transport în comun. Prima telegondolă de transport public din capitala Franței a primit undă verde pentru a fi construită, iar în prezent a trecut de faza studiilor de fezabilitate. Rețeaua de transport aerian, care se va numi Cable A, va face legătura între mai multe cartiere periferice, dar populate, din suburbiile Parisului, și linia de metrou 8. Va parcurge o distanță de 4,5 kilometri și va avea cinci stații pe traseu.
Autoritățile s-au gândit la această soluție pentru a facilita conexiunile dintre rețeaua de școli, universități, spitale și birouri publice din zonă. Ideea nu este tocmai nouă, ci a fost propusă pentru prima dată în 2008. Promotorii săi susțin că linia de transport aerian este necesară pentru că alte soluții convenționale în regiune ar fi complicat și scump de implementat. Zona are un relief deluros și este fragmentată de mai multe autostrăzi și de o linie de cale ferată de mare viteză.
O linie de tramvai, de exemplu, ar necesita un proiect complicat, cu un sistem de poduri și tuneluri. Telegondola, în schimb, va putea circula pe deasupra obstacolelor și este mai ușor de implementat, din punct de vedere al infrastructurii.
Proiectul va costa 132 de milioane de euro
Potrivit inițiatorilor proiectului, construcția telegondolei nu ar trebui să depășească 132 de milioane de euro. Mai mult, curentul electric folosit pentru funcționarea instalației nu va crește poluarea în zonă. Încă nu s-au dat publicității estimări privind numărul de călători care ar folosi zilnic sistemul pe cablu, însă susținătorii proiectului spun că, prin facilitarea accesului la metrou, poate scădea numărul de mașini din trafic.
Deși proiectul nu este nou, a fost amânat de mai multe ori până acum. Una dintre principalele critici care i s-au adus a fost din partea localnicilor, care s-au plâns că nu ar mai avea intimitate, din cauza călătorilor care s-ar uita în curțile lor din telegondolă. Pentru a rezolva această problemă, inițiatorii proiectului au promis opacizarea geamurilor telegondolei, pe măsură că aceasta se apropie de locuințe.
Autoritățile din Paris mai au în plan încă cinci linii similare de transport, însă până în prezent doar Cable A a trecut de studiile de fezabilitate și a ajuns în faza de proiect. Între timp, se desfășoară și o amplă extindere a sistemului de transport subteran în Paris.